Mahdatkohan muista Sanna Ukkolan jo joulukuun puolivälissä kirjoittaman tekstin "Viiden tähden toimittajat" ? Tekstissään Ukkola ruotii etenkin aikakauslehtien tapaa ottaa vastaan tuote-, matka- ym. lahjoja ja kestityksiä mainostajilta- ilman että näistä kerrotaan lehtien jutuissa. Kirjoituksessa myös ruodittiin sitä, miten muutama mainostaja on niin suuri ja vaikutusvaltainen, että ne vaikuttavat lehtien toimitukselliseen sisältöönkin jopa joskus melko suoraan. Mielenkiintoinen näkökulma, jos vaikka miettii verrattuna blogeista ja piilomainonnasta kohkaamiseen. Erinomainen kirjoitus muutenkin; enpäs kyllä itsekään ollut tietoinen tilanteen "vakavuudesta". No, etenkään naistenlehdissä toki ei sinänsä yleensä ole kyse mistään varsinaisesti vakavista jutuista, mutta onhan tuo vähintään periaatteen tasolla aika iso juttu. Minusta.
Kirjoitus tuli mieleeni taas, kun joku aika sitten lueskelin uusinta Oliviaa ja Costumea. Olin ensin lukenut Costumea ja lehdet olivat pöydällä takakansi ylöspäin. Kun sitten aloin selailemaan Oliviaa, tuli niin voimakas deja vu- ilmiö, että piti ihan uudelleen tarkistaa että luenhan eri lehteä...
Iso osa tuosta vaikutuksesta johtunee takakannen ja Boomerangin kolmen aukeaman mittaisen mainoksen lukemisesta peräkkäin, mutta aloin vaistomaisesti kiinnittää huomiota siihen, mitä muitakin samoja löytyy.
Ja löytyihän niitä.
Tietenkin: molemmat ovat Bonnierin lehtiä ja kohderyhmätkin aika lähellä toisiaan. Mutta onhan tämä silti mielenkiintoista. Ainakin minusta. Juttujen sisältöä en lähtenyt samalla tavalla vertailemaan: ainakaan äkkiseltään ei lyö maksettu sisältö silmille. Mutta saattaisi silti olla jännää joskus tehdä sellainenkin vertailu :)
Onko kukaan muu ikinä kiinnittänyt huomiota samaan ilmiöön? Tai onko tällaisella ylipäänsä mielestäsi mitään merkitystä?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kun jätit kommentin:)!